Entreprenöriell pedagogik i skolan

På förra veckans pedagogiska forum diskuterade vi entreprenöriell pedagogik och om hur vi kan utveckla elevernas kompetenser såsom kreativitet, nyfikenhet, samarbetsförmåga, initiativförmåga, mod och engagemang. Hur kan vi få dem att känna att det de gör i skolan är meningsfullt och dessutom sker i ett meningsfullt sammanhang? Hur kopplar man ihop det med IT och digitala verktyg? Min uppfattning är att digitala verktyg kan vara ett stöd i entreprenöriell pedagogik. Det är lätt att samarbeta och vara kreativ med hjälp av IT.

Det finns faktorer som gör det svårare att arbeta entreprenöriellt i skolan. Ett av dessa är schemat och ämnesindelningen. Eleverna ser inte skoldagen som en arbetsdag, utan den är uppdelad i smådelar där man ser varje kurs för sig, helheten saknas. Vi bör arbeta mer ämnesövergripande med tydliga syften och mål, där eleverna är aktiva och läraren fungerar mer som en vägledare.

Vi provade webbtjänsten todaysmeet.com för att interagera med deltagarna på forumet. Det är en enkel och funktionell tjänst som du kan använda i klassrummet för att få fler elever aktiva i bl a diskussioner.

Instruktionsfilm:

Tips på alternativ: titanpad.com där man i realtid ser vad någon annan skriver!

Annonser

One thought on “Entreprenöriell pedagogik i skolan

  1. erika

    Tack. Du har rätt. Detta är ett bra verktyg och stöd som kan kopplas ihop entreprenöriell pedagogik. Detta verktyg är ju också bra att använda när man t ex jobbar i olika internationella projekt. Har du fler bra verktyg? Ska du ha fler träffar i detta ämne?

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s