Screencastomatic.com – en smidig och enkel tjänst för att göra skärminspelningar

På senaste pedagogiska forumet diskuterade vi webbtjänsten www.screencast-o-matic.com/  där det finns en enkel och smidig tjänst för att göra skärminspelningar.

Hur kan man använda det pedagogiskt? Ett exempel är vid formativ bedömning. när man ska tala om hur uppgiften utförts, vad målet är och hur man kan göra uppgiften bättre.

Eleverna kan också använda tjänsten för att göra instruktionsfilmer i exempelvis matematiken. Att lära andra är ofta ett bra sätt att lära sig själv! 🙂

Ett tredje sätt är också om man gör egna instruktionsfilmer inför ett moment i en kurs.

Nu är jag nyfiken på hur ni tänker använda tjänsten (eller om ni använder någon annan liknande). Kommentera inlägget!

Instruktionsfilm för att använda skärminspelningstjänsten screencast-o-matic.com (fler instruktionsfilmer hittar du på youtube.com/pedagogtingvalla)

3 thoughts on “Screencastomatic.com – en smidig och enkel tjänst för att göra skärminspelningar

  1. Sven

    Håller på att testa vilken upplösning och format som är det bästa för att ge respon på ett skrivet arbete. Det får ju inte bli för stort så att inte vårt egna nät orkar med filen.

    Att prata in kommentarer till arbetet var lite små kul. Det gör ji inget om man säger lite fel, det är bara att rätta till på en gång (gjorde ingen omtagning). Dock bör man kolla igenom texten så man vet på vilka avsnitt det finns något som måste kommenteras.
    Har kollat resultatet med en (1 st) elev och fick OK.
    Texten var av typen reflextioner och urskiljande av naturvenskap, inte faktaspäckad laborationsrapport. För en sådan är skriftliga kommentarer nog bättre.
    /Sven

    Svara
    1. Sven

      Nu har jag testat verktyget för att ge respons på inlämningar, både sådana som är mer diskuterande/reflekterande och laborationsrapporter.
      Eleverna tycker överlag att det var ett kul och intressant sätt att få lärarkommentarer. pekar i deras skrift, gulmarkerar och kommenterar. Fungerar alltså enkelt och förvånansvärt utan mankemang.
      Först läser jag igenom rapporten och gulmarkerar vad som kommenteras. Faktaändringar gör jag fortfarande med rött. Sedan spelar jag in direkt efter medans jag fortfarande minns hur jag tänkte kommentera.
      Spara som ”Publish Video File”.
      För att inte svarsfilerna ska bli alltför stora, kryssar jag i Rescale med värdet 500.
      Eleven hittar .mp4-filen i ItsLearning på samma ställe inlämningen skedde.
      Skickar även med filen med mina markeringar.
      /Sven

      Svara

Kommentera

